


Battle of the Boats vast onderdeel van curriculum
Het KWC Praktijkonderwijs doet dit jaar opnieuw mee aan de Battle of the Boats, de jaarlijkse bouw- en vaarwedstrijd van Hub Rivierenland. Aan deze jubileumeditie nemen acht teams uit de regio deel. De feestelijke racedag vindt plaats op vrijdag 20 juni op recreatiegebied De Meent in Beusichem. Nieuw dit jaar: het KWC neemt de Battle structureel op in het lesprogramma als krachtig voorbeeld van praktijkgericht leren. “Een activiteit als deze levert zoveel op,” zegt docent Arjen Haneveer. “Leerlingen werken samen, leren plannen, nemen initiatief. Buiten het klaslokaal, maar binnen duidelijke kaders. Dat geeft structuur én ruimte om zelfvertrouwen op te bouwen.”
Eerste deelname als keerpunt
Het KWC doet inmiddels voor het vijfde jaar mee. De eerste deelname begon met twijfels: “Is het geschikt voor onze leerlingen? Hoe regelen we de begeleiding, veiligheid en structuur?” Toch besloot de school het avontuur aan te gaan. “We zagen meteen hoeveel het hen bracht. Sommige leerlingen vonden het toen nog spannend om extern te werken, dus bouwden we delen van de boot op school. Dat werkte uitstekend, en dat doen we nog steeds zo.” Inmiddels is de Battle uitgegroeid tot een vast onderdeel waarin verschillende vakgebieden samenkomen. “Leerlingen vinden het fijn om in een andere setting te leren,” vertelt Haneveer. “Ze zijn doelgericht bezig, krijgen verantwoordelijkheid en doen écht mee. Dat is precies waar praktijkonderwijs om draait.”
In de Battle of the Boats komen uiteenlopende onderdelen van het curriculum samen. Nieuwe inzichten uit eerdere edities zijn inmiddels structureel verwerkt. “We merkten dat we deze activiteit bewust en met structuur moesten inpassen,” legt Haneveer uit. “Samen met het docententeam hebben we uitgewerkt hoe we de Battle optimaal kunnen integreren in het lesprogramma. Soms betekent dat dat lessen verschuiven of een andere invulling krijgen.” Die aanpak maakt leerlingen mede-eigenaar van hun leerproces. “Ze weten wat ze kunnen leren en waarvoor ze kiezen. Daardoor ervaren ze zelf hoeveel ze kunnen bereiken — en daar zijn ze trots op.” De leerdoelen zijn breed: ontwerpen en bouwen van de boot, maken van technische tekeningen, werken met hout, kitten en schilderen. Daarnaast leggen sommige leerlingen het proces vast met drones en monteren zelf video’s. Anderen schrijven artikelen voor de schoolwebsite of interviewen teamgenoten. De kookgroep verzorgt de catering op de wedstrijddag — dit jaar geheel in stijl met het thema Chinese drakenboot. “Iedere leerling draagt bij op zijn of haar eigen niveau en vanuit eigen talent. Juist dát maakt de Battle zo waardevol.”
Ook in de voorbereiding zit veel leerwinst: plannen schrijven, boodschappen doen, samenwerken, materialen organiseren, en nadenken over veiligheid en presentatie.
Dit jaar bouwen de leerlingen samen met Van Dillen Bouwgroep in Culemborg. In eerdere jaren gebeurde dat met Bouwmensen Rivierengebied in Geldermalsen. De samenwerking met het bedrijfsleven wordt als zeer waardevol ervaren. “Onze leerlingen leren veel in een echte werkplaats,” zegt Haneveer. “Bij Van Dillen worden ze serieus genomen, krijgen ze de ruimte om te oefenen en mogen ze steeds meer zelf doen. Er is aandacht, geduld, en er wordt écht mét hen gewerkt.” Een bouwdag begint met een kop koffie in de werkplaats, waarna de leerlingen aan de slag gaan: zagen, kitten, schuren, monteren. “De gesprekken tijdens de pauze zijn minstens zo waardevol als het bouwen zelf,” merkt Haneveer op. “Daar leren ze hoe het er op de werkvloer écht aan toegaat.”


test